torsdag 6 juni 2013

En knäckig rabarberpaj på nationaldagen!


Nu har jag gjort en knäckig rabarberpaj! Den är sååå god!


Recept:
Skär ca 500 g rabarber i småbitar, (jag tog så det täckte botten i formen,) lägg dem i en ugnsform. Strö på en msk potatismjöl och lite socker.

Smält 100 g smör(igentligen ska det vara 150 g men jag testar lite mindre)
häll i 0,5 dl sirap och 1 dl grädde, vispa ihop och dra av kastrullen

Blanda detta:
2,5 dl havregryn
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 dl socker (jag tog lite mindre)

Blanda detta med det i kastrullen, men kastrullen ska ej stå på plattan då.

Bred geggan över rabarberna, grädda i ca 25 min i 175 grader, tills ytan är lite knäckig. Ha koll så den inte bränns! (Jag fick lägga lite folio över på slutet)
Njut med vaniljvisp, glass eller grädde.

Ha en härlig nationaldag!


Image and video hosting by TinyPic

3 kommentarer:

  1. Så gott fika di fixat till nationaldagen.

    SvaraRadera
  2. Hej Irene!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.