söndag 10 april 2011

Vårkruka och liljebagge!

I
dag har jag fixat till en vårkruka till kälken! Jag planterade penséer och minipåskliljor i järngrytan! Sen hade jag köpt 2 getingar som passade perfekt i krukan!


Fint på kälken!

Jag har också fortsatt att rensa i rabatterna! Titta vilken fuling jag fick se på kejsarkronan:


Usch...en liljebagge!!!

Den liljebaggen fick sluta sitt liv snabbt! Jag hittade även en till på ett annat ställe som jag också dödade. Ja nu gäller det att ha koll varje dag för dom kan förstöra liljorna så! Deras larver är också glupska så dom får man också ta bort. Dom brukar täcka sig med sina egna, kletiga exkrementer så det gäller att ta bort sånt om man hittar det på liljorna! Usch..jag gillar dom inte!!! Men jag älskar liljor så det är bara att vara envis och ta baggarna så fort man ser dom!

Image and video hosting by TinyPic

15 kommentarer:

  1. Jag gillar varken getingar eller liljebaggar, men de du hade i kruka var OK. Har du hört att baggarna skriker om man lägger dem i burk medan man samlar in dem? Läskigt!

    SvaraRadera
  2. Så fint du gjort, vårligt med glada färger och getingar.
    Aj, aj...liljebaggen redan!
    Ha en trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  3. Fy fabian för liljebaggar, får nog börja att kolla i mina rabatter med nu. Vårkrukan blev fin på trappan. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Vad fint det är med blommor i den rostiga grytan. Har en likadan men har ännu inte planterat nåt i min. Och vilken härlig lykta. Kram

    SvaraRadera
  5. NEEJ men usch, har de redan vaknat? Själv har jag halshuggit två mördarsniglar... hmm

    SvaraRadera
  6. Härligt och vårfint på kälken! =)
    Uuurk, liljebaggar! De har faktiskt gjort att jag inte vågat mig på liljor fast jag tycker att de är så vackra.
    /Marie

    SvaraRadera
  7. Nej men usch! Har dom små röda gynnarna kommit redan. Jag håller med dig. Liljor måste man ju ha så då är det bara att jaga liljebaggar. Morgon och kväll brukar jag gå en runda.

    Blomsterarrangemanget i den rostiga grytan var mycket vackert!

    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Nu skriver jag i lite fel inlägg, men jag hittade ingen mailadress till dig. Jag är lite nyfiken på hur det gått för din sheltie med sheltiehälen.

    Min hund fick på vänster sida för ett år sedan. Vi har nu opererat tre gånger och rehabiliterat exakt ett år. Nu i helgen blev det samma sak på höger ben... Har din sheltie kommit tillbaka till ett aktivt liv?
    Du får gärna maila mig om du har lust och berätta lite hur det gått för er.

    Mvh Helene
    helene.kaberg@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Det är VÅR o ack så skönt. Den röda Liljebaggen har jag också mördat 4 st av . På Kjesarkronan hittade jag o visst ska vi kunna njuta liljorna-- sååå det är bara att jaga.
    Penséerna är så fina. Skönt att kunna njuta blommorna ute
    KRam Ninne

    SvaraRadera
  10. härligt att kunna ha vårfägring på trappen!
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  11. Va fint du har gjort den färgen på blommorna passar ju så bra till det lite rostiga.
    Kram
    Birgit

    SvaraRadera
  12. Vilken fin vårplantering och getingarna var så söta! Hoppas att jag slipper dom fula liljebaggarna, jag har aldrig sett nån här uppe ännu. peppar peppar.

    SvaraRadera
  13. Så fint det blev på kälken:) Jag hittade osså en liljebagge i rabatten igår, men inte vid liljorna. Den dog snabbt, jäkla skitdjur! Kram Helén

    SvaraRadera
  14. Vilken fin kälke! Det är ju så roligt att pynta lite, man blir vårglad! (:D
    Nä men, att de små rackarna är på G redan, hm, måste se om mina liljer visat sig ännu...

    Tack för titten!

    SvaraRadera
  15. Vad vackert med penséer i den rostiga grytan.
    Skall ge mig ut och inspektera liljorna, vill inte ha liljebaggar hör heller.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.