måndag 4 oktober 2010

Försöka övervintra jätteverbena och nergrävda krukor....

J
ag har haft jätteverbenan för första gången i år! Var så glad när dom grodde och dom har blommat så fint! Nu har jag tagit bort några krukor där dom satt och jag har tänkt att försöka övervintra dom inne.


 Jag har läst hur man kan göra:
      "Man kan övervintra dom som dahliaknölar men de klarar inte att ligga "nakna" i en papperskasse. Gör istället så här: klipp ner dom ett par dm, plantera i en kruka och vattna en gång så det "sätter sig". Låt sen krukan stå på verandan i +3- +10 grader och ge vatten ett par ggr under vintern".

Jag har ingen veranda där det är frostfritt men jag ska försöka övervintra dom ändå. Jag ska ställa krukan i fönstret där det är ca 18 grader och så får vi se om det går!

Nu har jag också grävt ner krukorna med liljefjällen och perenner som inte kommit ut i rabatterna. Där får dom vara under vintern:

Jag ska nog vattna på lite imorgon!

Några av er undrade över att lejongapen kan klara vintrarna. Det är vanliga lejongap som jag har och dom kan klara våra vintrar men man är ju inte säker så det brukar stå att dom är ettåriga. Men har man tur så klarar dom sig!

Image and video hosting by TinyPic

3 kommentarer:

  1. Vilket bra tips för att försöka övervintra jätteverbena! Det ska jag ge en väninna som köpte ett par plantor på Sofieros stora trädgårdsfest. Försäljaren där sa att de klarade vintern men det hade vi aldrig hört förut. Ska bli spännande att se om det funkar :-)
    Ha det bra. /Ingela

    SvaraRadera
  2. Jag är lat av mig men jag blir jätte glad om jag orkar få upp dahliorna och lägga dem på tork.
    Får jag bara in rutinen så kanske det blir fler, kanske jätteverbena.

    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  3. Min mammas älsklingblomma var lejongap och hon sådde den varje år i många, många år. Under senare år började hon så fröna på hösten i sitt trädgårdsland, oftast med lyckat resultat.
    Snart är det dags...kursdags alltså. Du är väl frisk fortfarande?
    Kram zissi

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.