tisdag 12 oktober 2010

Ska försöka övervintra Blåsalvian, Salvia patens

B
låsalvian har jag haft för första gången i år och den har blommat med en sån fin blå färg! Nu har jag grävt upp rötterna och ska försöka övervintra dom:

Blåsalviarötter och en kruka med nedklippt planta.

Jag har läst detta om hur man övervintrar den:
      "Låt den ligga kvar i krukan under övervintringen.

      Tänk på att ha en stjälkstump kvar på plantan.
      Klipper man bort för mycket så bara knölarna är kvar kommer det inga nya skott eftersom
      de nya skotten kommer på stjälkstumparna.
      Ha ca en dm stjälk kvar. Man kan ha dom under lysrör under vintern eller
      övervintra dom som dahlian."

Jag kommer testa lite annorlunda sätt: En del av rötterna har jag planterat i en kruka. Den kommer få stå på fönsterbrädan i rumstemperatur 18-19 grader. De andra rötterna har jag tagit upp ur jorden och rullat in i tidningspapper. Sen kommer dom få ligga i en papperskasse som jag kommer ställa i ett skåp där det är mörkt och svalare än rumstemp.

Det blir spännande att se om något sätt funkar! Det är roligt att testa och se hur det blir! Annars får jag så nya nästa år för jag har sparat frön så det går bra!
       
Image and video hosting by TinyPic

3 kommentarer:

  1. Blåsalvian är en underbar växt som jag alltid har på sommaren;) Jag gräver upp plantan på hösten och planterar den /lyfter över den i en kruka. Klipper ner den till ca 1 dm och ställer den mörkt och frostfritt den kommer ALLTID på våren knappt något vatten alls får den så den är tacksam.Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Detta visste jag inte!!! Jag älskar den blå färgen!!
    jag har aldrig skaffat mig nån blåsalvia just för att jag trodde den var en sommarblomma, men nu ska jag definitivt göra det om den går att spara.(jag är ju inte mycket för att så frön)
    tack för tips!

    Mia

    SvaraRadera
  3. Lycka till med övervintringen. Det blir spännande att höra hur det går.


    Kram
    Alba

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.