torsdag 27 maj 2010

En god sallad till studenten!

N
u är det snart dags för studentfirande hos oss och idag tänkte jag delge er ett recept på en jättegod och matig sallad!

Kycklingsallad      ca 6-8 port (är ej säker på om detta stämmer, testa er fram)

1 st kyckling ( jag brukar grilla kycklingfiléer, antal efter behov, skär i bitar)
1,5 hg skinka (skär i bitar)
2 hg ost ( det står greve i receptet men jag brukar ta det jag har)
3-5 hg räkor
1 st isbergssallad (strimlas)
purjolök (strimlas)
1 pkt ärtor
1 röd paprika eller tomat (till garnering)
2,5-3 dl ris (koka 1,5 dl)
röra:
3 dl majonäs/gräddfil, hälften av varje
2 tsk curry
1 tsk italiensk salladskrydda
1 msk vanlig senap
1 knippe dill

Blanda majonäs/gräddfilen med kryddor och senap, ris, strimlad purjo och hälften av kycklingköttet. Täck över och ställ i lylskåp. Hit kan salladen förberedas kvällen före.
Varva sen rismajonäsen i en skål med isbergssallad, skinka, ost, räkor, tinade ärtor och resten av kycklingsköttet.
Garnera med salladsblad runt om, lägg på tunna strimlor av paprika, tomatklyftor och räkor.

Något gott bröd till!

Den här salladen är väldigt god och matig. Man kan också ha i lite efter behov, vill man ha i mycket kyckling så har man det.

I min trädgård har jag även liljekonvaljer och i år verkar det vara ett liljekonvaljår:


Doftar helt underbart!


Image and video hosting by TinyPic

6 kommentarer:

  1. Mmm.. den salladen lät jättegod!
    Liljekonvaljerna blommar ovanligt tidigt i år även hos mig och doftar så ljuvligt.
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Salladen verkar jättegod! Liljekonvaljer är något alldeles speciellt:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Mums! kopierar receptet direkt, Tack för det!
    Ljuvligt med Liljekonvaljer!

    SvaraRadera
  4. Salladen lät jättegod, det receptet tar jag på direkten! Härlig liljekonvalj bild!
    Ha det gott!!
    //Margot

    SvaraRadera
  5. Vilket läckert recept. Kopieras direkt.
    Så njuter även du av Liljekonvaljen- de är underbara!!
    KRam Ninne

    SvaraRadera
  6. mm, den lät verkligen god och matig, måste prova nån gång!
    Tack för go kommentar inne hos mig! Kram!

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.