fredag 18 oktober 2013

Blommig fredags tema är: "För ett halvår sen!"

Då var det dags för Blommig fredag igen. Dagens tema är: "För ett halvår sen!"
Jag kollade bland mina bilder och hittade denna bild från den 17 april:

Jag hade varit på Lidl och köpt lite lökar bl.a Gladiolus som jag aldrig haft förut.

Jag planterade dom sen i krukor och även i rabatten och tyckte det skulle bli så roligt med så fina blommor.
Men sen när när bladen kom så blev de så konstiga. Jag fattade inte först vad det kunde vara..trodde det var solen som var för stark. Men efter några veckor kom jag på att kolla lite närmare på bladen och fick se att det var några små kryp på bladen. Genom google hittade jag då att gladiolus lätt kunde få gladiolustrips. Det hade jag ingen aning om.

Jag behandlade dom då med pyrex och det blev bättre men helt fria från ohyran fick jag dom inte. Det var gladiolusen som jag hade i krukor som var mest angripna av trips.

Sen började dom blomma men inte blev någon som dom skulle bli enligt bilderna på lökpåsarna.
Så här blev dom istället:


Fina men inte som jag trodde. Men så är det när man handlar lökar från Lidl. Dom är billiga men man får räkna med att det inte blir som bilderna visar.
Vill ni se fler Blommiga fredag bidrag klickar ni: HÄR!
Image and video hosting by TinyPic

14 kommentarer:

  1. Så flotte dine gladioler ble til slutt! Jeg synes det halvåret har gått veldig fort. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Visst kan det vara så men det kan var tvärs om med att de är finare än man räknat med.
    Du fick i alla fall blommor det var sparsamt hos mig fast jag betalade dyrt för mina.
    ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. Gladioler fins med veldig vakre farger! Synd du fikk udyr på dine.

    SvaraRadera
  4. Gladioler har jag inte haft men de är riktigt fina.
    Synd på ohyran .

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  5. Tack för din fina kommentar hos mig.
    Tråkigt med dina gladioler. Nu finns det så mycket ohyra av många slag. Har aldrig förr sett att de kunde angripas av något.

    SvaraRadera
  6. Tråkigt med dina gladioler, även om det ändå blev rätt bra till slut.
    Inga gladioler här i trädgården. Än... =o)
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  7. De blev ju jätte fina trots ohyran. Kram

    SvaraRadera
  8. Så synd att det blev ohyra på dom! Jag tycker om gladiolus, men de trivs inget vidare hos mig...... /Anette

    SvaraRadera
  9. Så kan det gå! Men de blev vackra ändå :)
    Och nu är det över, för denna gång.....

    en en skön söndagskväll med tända ljus ska vi ha!

    //Veronica

    SvaraRadera
  10. Det finns A och B-lag i 'lök-världen' så det kan bero på det missnöjet kanske.
    Men jag tycker ändå de är vackra som de är, gillar verkligen dessa 'gladisar'.
    Förr i tiden (10- 20 år sen) ja så länge sen är det som jag satte och hade en massa
    'gladisar' men på senare år har annat planterats,
    Basta! till nästa vår ska jag tänka om.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  11. Ja det blir inte jämt som man tänk sig...men fina blev de ändå. Tråkigt med ohyran!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. samtidigt lite kul med en överaskning när det inte blir som man trodde! Fina blev dom i alla fall absolut!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  13. Glömde säga att dina virkade saker är ju bara helt underbara!!!

    SvaraRadera
  14. Ja, vet inte hur många gånger jag har blivit överraskat när jag handlat på Nordiska trädgårdar. Men som sagt, en överraskning kan vara spännande det med.
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.