söndag 28 juli 2013

Dahlior och känguruäpple


Oj vad mina dahlior blommar i år. Dom har verkligen gillat att bli gödslade med hönsgödsel. Alla dessa sådde jag för några år sen och har övervintrat knölarna år efter år:

Den gamla mangelkorgen är full med blommande dahlior!


Zinkbaljan syns knappt !

Sen har jag fler sådda dahlior men dom har inte börjat blomma ännu. Dessa sådde jag i år! Det ska bli spännande att se hur dom blir för när man tar fröer från dahlian så vet man inte hur frösådden blir!


I år blommar känguruäpplet tidigare än vad den brukar göra för mig! Jag hoppas att jag hinner få mogna frön detta år. Det brukar jag inte få men som tur är brukar jag få frön från en frökedja på Odla.

Blommande känguruäpple



Här tillsammans med blomman för dagen 'Crimson rambler'



Image and video hosting by TinyPic

5 kommentarer:

  1. Enorm växtkraft i dina baljor! ...så trött jag blir på mig själv som inte tänkt på att gödsla med hönsgödsel:( Kanske kan börja nu...
    Känguruäpple har jag odlat några genom åren. Dom är kul.
    Tack för tipset med gödningen!

    SvaraRadera
  2. Fantastiska dahlior! Mina har fört en tynande tillvaro i år, med hantverkare i köket och allt upp o ner har trädgården fått för lite uppmärksamhet. Hoppas att det blir en lång fin sensommar och höst så att jag kan ta igen lite:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Mina frukter på känguruäpplet brukar inte heller bli riktigt mogna ute, men jag tar in dem så mognar de inomhus.
    Hälsningar Anne-Lie

    SvaraRadera
  4. Men åh!så mycket vackert!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  5. Mycket vackra dahlior! I år har jag inga alls konstigt nog. Jo, jag har en kruka på "lilla" altanen med en storblommig rosa i och så har jag en liten kruka på matbordet på "stora" altanen med en småblommig aprikosfärgad. Försöker variera mig lite när det gäller sommarblommor och förra året hade jag massor - som jag inte övervintrade!!

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.