måndag 1 augusti 2011

Brun Fingerborgsblomma, gulcerise underblomma, en till stjärnöga och kärleksblomster!

F
ör flera år sen sådde jag Brun Fingerborgsblomma, Digitalis ferruginea, men den har inte blommat förrän nu! Det är en perenn fingerborgsblomma!

Jag är så glad att den äntligen blommar och biet verkar också glad!

I våras köpte jag frön på Tradera. Det var frön till en underblomma med gulcerise färg. Det var bara några frön och bara ett frö som grodde! Nu blommar den och den är så fin:

Jag är så glad att den blev så fin! Jag har även en gul och en rödcerise sort!


Nu blommar ännu en Stjärnöga,  Den här heter Salmon. I bakgrunden blommar kärleksblomster:

Jag är så glad att den blommar så fint! I bakgrunden blommar Kärleksblomster.

Kärleksblomster, Nemophila maculata, är en söt ettårig blomma:

Jag är så glad för den är så söt!
Image and video hosting by TinyPic

12 kommentarer:

  1. Hej! Förstår att du blir glad av alla de där vackra blommorna! :-)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  2. Så läckert med den bruna fingerborgsblomman. Har inte sett en sådan tidigare.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Söta blommor och helt nya för mig. Häftigt med en brun fingerborgsblomma.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Brun fingerborgsblomma sådde jag i våras. Tar det så lång tid innan den blommar. Men, men..."den som väntar på något gott väntar aldrig för länge."
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Brun fingerborgsblomma? har inte jag heller hört talats om tidigare, den var jätte fin tycker jag =). Frön till kärleksblommster köpte jag i våras... men fick aldrig ner dom i jorden =(, det ångrar jag nu!
    Härligt med allt som blommar hos dig, ha en bra dag kramis Mari

    SvaraRadera
  6. Har funderat på den perenna fingerborgsblomman och får lite förnyat intresse av din bild. Förra året köpte jag sorten "Rosemarie" med små gammalrosa blommor. Ganska fin den också.
    Och din underblomma är ju just underbar, med den härliga färgkombinationen.Läckert!
    Må så gott
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  7. Men visst ska man vara glad när det blommar. Speciellt glad blir man väl när man bara har fått en enda frö att gro. /Knatten

    SvaraRadera
  8. Vilken fantastisk fingerborgsblomma! Vilken underbar färg!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Åh, vilken fin underblomma, härliga färger. Din Kärleksblomma...är inte det Prins Gustavs Öga? Bladen är såå lika:)//Helen

    SvaraRadera
  10. Helén....Kärleksblomster, Nemophila maculata är släkt med Prins Gustavs öga, Nemophila menziesii.

    SvaraRadera
  11. den bruna fingerborgsblomman måste jag bara ha! ska söka efter frön till den i vår! jag tycker så om digitalisen, bara man klipper ner utblommade stänglar är den hur fin som helst!
    ha ett skönt veckoslut!
    susanne

    SvaraRadera
  12. Susanne...om den får frön så kommer jag plocka och ha till försäljning i min blogg "Blomster-frö till salu". Då kan du köpa frön av mig till hösten!

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.