söndag 18 juli 2010

Hostarabatt, dahliablom och skillnaden direktsådda/förodlade vallmo!

V
ilken härlig tid vi har nu! Det blommar så mycket nu!
 Förra året gjorde jag en ny rabatt och flyttade dit en massa hosta. Nu har dom växt till sig så fint och börjat blomma! Tänk att det kan bli så här fylligt bara på ett år!

Juli -10

Så här såg den ut när den var helt ny, aug -09

Det verkar vara många som inte gillar hostans blommor men jag tycker om dom:


Jag lyckades ju övervintra dahliorna inne i rumstemperatur. Ja det var inte meningen utan jag glömde dom men dom klarade det. Nu blommar dom så fint i stora zinkbaljan. Oj vad höga dom blivit i år:

Jag sådde dom förra året!

Härlig blomning!

Många av mina direktsådda vallmo har blivit så små. Här kan ni se hur små dom är:


De jag förodlade har blivit mycket finare och kraftiga:


Vilken enorm skillnad det blir på blomman när man förodlar vallmon!

I år direktsådde jag mycket vallmo men jag blir så besviken på att dom blir så små. Jag får nog fortsätta att förodla vallmo!

Image and video hosting by TinyPic

7 kommentarer:

  1. Ojoj vad det växer, så det knakar hos dig.

    Även jag slängde ut en massa vallmo i våras men har märkt att storleken på dem skiljer sig åt MYCKET beroende på var de "bor". På fuktigare ställen har blommorna blivit enorma. Sen har jag tydligen tappat en del frön i grusgången, där är blommorna pyttesmå men söta ändå... :)

    Nu har ödesträdet hos mig slagit ut, även med det röda. Finns att beskåda i min blogg om du vill se.

    Ha en härlig söndag i ditt ljuvliga blomsterparadis!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Så bra att du visade hur hostan bredde fint sig. Försöker nämnligen övertala gubben att sätta bakom uterummet mot grannens då där nu är bara jord. Försådde en vallmo som nu har varit jättefin men nu håller på att vissna ner. Den är stor och dubbel men den skall visst bara vara ettårig. Skall jag ta bort fröknoppen och sen gräva upp dem när de vissnar. Som du förstår har jag ingen erfarenhet av frösådda.En fråga till dig som jag vet kan. Kram Anita

    SvaraRadera
  3. Jag förodlade flera sorters vallmo med gott resultat i våras MEN sen glömde jag bort dom när de stod ute på avhärdning och då blev det bara en liten stackare kvar =( Men den har satt knopp så lite lön för mödan får jag ju trots allt. Dina Dahlior var verkligen gigantiska!

    SvaraRadera
  4. Fina Dahlior! Och hosta rabatten har ju verkligen tagit sig på ett år! Ifjol förodlade jag inte vallmona och de blev gigantiska. I år kastade jag igen ut fröerna i maj och de är pyttesmå. Jag tror det beror lite på året.- Hälsn mimi

    SvaraRadera
  5. Vilken skillnad på ett år i rabatten med Hostorna!
    Med tanke på att förkultivera eller inte gjorde jag en upptäckt här på försommaren.
    Persilja kommer alltid sent igång och jag sådde i landet i vanlig ordning och vattnade troget, en experiment sådd av samma med förkultivering och senare utplantering gav mig beviset på att det var onödigt, den förstnämnda är mycket större idag!
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  6. Hostornas blommor är jättevackra tycker jag! Och vallmon!! Du har en sån enorm blomprakt i din underbara trädgård:)

    Sommarkram Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Men vad det växer hos dig. Allt frodas verkligen. Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.