torsdag 12 november 2009

Milla har "Sheltiehäl",( Slipped Tendon)

Milla har börjat att halta och idag var vi till veterinären. Hon har något som kallats för "Sheltiehäl", (Slipped tendon). Nu har hon fått benet lindat och stabiliserat och vi ska tillbaks till veterinären om 2 veckor. Milla ska ta det lugnt och inte springa och rusa runt så nu gäller det att ha koll på henne.

Jag har försökt att leta på nätet vad sheltiehäl är och då har jag hittat att det som händer är att det blir en lägesförändring i en sena i hasleden. Hälsenan halkar fel och hunden haltar men efter några sekunder hoppar den rätt igen och hunden kan gå som vanligt igen. De kanter vid skåran där hälsenan ligger är för låga och senan hoppar över kanten. Milla hade så först men sen blev det svullet och då hoppade inte senan iväg.

Veterinären sa att det finns många olika grader av sheltiehäl så vi får se hur det blir. Ofta måste man operera och fixera senan så den inte hoppar iväg. Men jag vet inte hur det blir med Milla ännu. Vi får se hur det är efter dom här 2 veckorna. Veterinären jag har är väldigt duktig på just detta. Det känns väldigt skönt. Den här sjukdomen ska visst vara vanlig hos just sheltie och collie.

Här testar Milla att ha tratten på sig och hon vill inte röra på sig...ojoj

Här lyckas sonen att få henne att komma fram och ta lite godis:


Hon har inte tratten så mycket men det kan vara bra att träna lite med den ändå. Nu har jag istället fixat till en stumpa som jag kan dra över bandaget så hon inte kommer åt att bita i det.

Ja det är oroligt när våra kära djur blir sjuka!!

4 kommentarer:

  1. Oj, oj, så jobbigt för er. Här kommer en krya-på-dig kram till Milla iaf. /zissi

    SvaraRadera
  2. Men så trist, får hoppas foten blir fort bra och Millan slipper den dumma kragen kring halsen. Visst är det ett elände när djur blir sjuka. Många kramar till Millan och matte! /Bea

    SvaraRadera
  3. En stor kram och en krya-på-dig-hälsning till Milla.

    Alba

    SvaraRadera
  4. Stackars Milla som har ont i hälen.Jag tror man lider mer med djur då de inte kan säga var de har ont. En sån krage har vi haft både till katt och hund. Svårigheten är ju när de skall äta. Hoppas du har försäkring för det är inte billigt att operera. Krama Milla från mig och en kram till dig också.Anita

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.