fredag 20 mars 2015

Virkad grytlapp av African flower......


Nu har jag virkat en grytlapp av African flower! Den är virkad i bomullsgarn (Nova), virknål 2,5.
Den blev fin men det är rätt mycket jobb med den eftersom den är dubbel:



Mönstret till rutorna hittade jag HÄR!

Man gör 14 rutor. Det är 7 rutor på varje sida. Jag syr ihop de 7 rutorna så det blir 2 st "lappar". Sen virkas de 2 lapparna ihop med fm. En hängare gjorde jag av 20 lm.
Sen virkas en uddkant så här: 1 fm, hoppa över i maska, 3 st i nästa fm, hoppa över en fm osv....
Hängaren virkar jag bara fm på.

Den här grytlappen blev jag inspirerad av från en virkgrupp på facebook!
Oj vad mycket roligt man hittar i såna grupper!
Image and video hosting by TinyPic

1 kommentar:

  1. Den är jättefin! jag håller på nu o virkar prästkrage "mormorsrutor"..de är också roliga att virka.

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.