onsdag 19 december 2012

Koka knäck i stekpanna....

I kväll har jag kokat knäck. I år provade jag att koka den i teflon stekpannan. Jag fick det tipset från TV. Åhhh så bra det gick och så fort det gick. Det tog bara 25-30 minuter att få knäcken färdig:

Överst knäck-koket i stekpannan, under den färdiga knäcken.

Det här receptet har jag på knäcken:
50 g ( 3/4 dl) sötmandel
1,5 msk smör / margarin
2 dl socker
2 dl ljus sirap
1,5 dl grädde

Skålla, skala och hacka mandeln.
Blanda smör, socker, sirap och grädde i tjockbottnad kastrull. Jag tog i år stekpannan.
Koka och rör tills en droppe smet i kallt vatten kan formas till en kula.
Blanda i mandeln och häll upp i formarna.
Låt stelna på sval plats.

Njuuuut!!!

Image and video hosting by TinyPic 

6 kommentarer:

  1. Har aldrig provat det, jag kokar mina i micron, det går superbra och snabbt.

    SvaraRadera
  2. och jag är så lat att jag kokar ingen knäck
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. bra att veta då jag ska koka knäcken:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Det ser verkligen frästande gott ut
    Men jag gör ingen knäck alls, har
    slutat göra det, för ca 20 år sedan
    Lovade dyrt o heligt att aldrig mera förstöra grytor karotter spisar mickrougnar el.dyl.
    Även bränna sig varje gång o säga
    fula ord inför barnen, Nej sagt är sagt. Det hjälper inte med nya bra ideér, för mig hade det ändå blivit
    katastrof.Nu är barnen vuxna men retar mig varje år med att fråga om jag gjort knäck.
    Men du har lyckats bra Grattis
    // Eva

    SvaraRadera
  5. Njuter även av din blogg.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  6. Jadu det där med knäck är en hel vetenskap! Vår fick man äta med sked!! Önskar dej ett gott 2013!/Lila-Christina

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.