lördag 21 juli 2012

Kampen mot stockros-rosten.

I år har jag massor av stockros-rost på mina perenna stockrosor. Jag har plockat bort en massa blad som var angripna av rosten. Men nu har jag tagit upp kampen mot denna trista rost. Jag har läst att rosten övervintrar i jorden och att man kan undvika att få rost om man har grus eller sten istället för jord så nu har jag lagt singel över jorden och hoppas att jag vinner kampen!

På bilden överst till vänster ser ni ett blad angripen av stockrosrost. Bilden under har jag lagt singel på jorden och bilden till höger ser nu hur stockrosen ser ut nu. Det är inte många blad kvar nu.

Nu i år sker väl ingen förbättring men det ska bli spännande att se hur det blir nästa år. När vi har varit ute och rest har jag sett stockrosor som växt direkt i stenläggningar och dom har ingen rost på sig så jag tror på detta!
Image and video hosting by TinyPic 

7 kommentarer:

  1. Glöm inte att berätta hur det går.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Spännande att höra hur det går. Jag har provat olika tips men inget har funkat. Har accepterat att stockrosorna har mer eller mindre rost varje år. Har läst att det finns stockrosrost i hela världen.

    Som sagt, hör gärna av dig om hur det går.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Hoppas du vinner kampen!!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. bra bild !
    hope not too bad season for that ! so for me i use www.sunpreview.com for seasons and 365 days forecast... and i improvise

    SvaraRadera
  5. Oj det får jag med pröva,,fast då får jag flytta mina,,det ska jag prova, tack för tipset kram Monica

    SvaraRadera
  6. Jag brukar få rost, men i år är stockrosorna fläckfria. Än så länge... Peppar, peppar...

    SvaraRadera
  7. Hos mig står några stockrosor i singeln och det är rost även på dem. Tyvärr. Hoppas iaf att du har bättre tur hos dig! För det är så trist när man måste plocka bort nästan alla blad.

    Hälsar Tamara

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.