söndag 13 maj 2012

Lavendelsticklingar, grönskande stödpinnar och mer vårblommor!

Idag klippte jag lavendeln lite. Av klippet gjorde jag sen sticklingar. 
På den vänstra bilden ser ni hur jag drog av sticklingen från det klippta så det blir som en liten "klack". Jag har läst att sticklingar gror bättre om dom har en sån. Sen är jag inte så noga med jorden utan använder vanlig planteringsjord och sätter dom tätt i krukan. Så gjorde jag senast jag gjorde sticklingar och det funkade jättebra!

Jag gjorde 5 krukor men kunde ha gjort massor av sticklingar för ojoj vad många det blir när man klipper lavendeln.

Jag fick se något roligt idag. Jag har en stor kruka där jag brukar ha Blomman för dagen klättrande på stödpinnar. Dom verkade helt torra förra året när jag satte i dom men i år har dom börjat att grönska. Det är pinnar från syren.

Så det kan gå..hihi!

Nu blommar fler och fler blommor i min trädgård! Det är så härligt! Jag bara njuter!

Det är kungsängsliljor, rödaktig gullviva, backsippa, vanlig gullviva och violviva.

Image and video hosting by TinyPic

6 kommentarer:

  1. Det är underbart att gå runt i trädgården och se allt som växer.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Ja man blir allt lite salig av allt som kommer upp och bekymrad över det som inte kommer (:D Än är det kalla nätter som närmar sig nollan men snart så.. Ha det fint i veckan!

    SvaraRadera
  3. Så vackert det blommar hos dig :)

    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
  4. Rejäla syrénsticklingar :) Har du stuckit kaprifol? Jag prövar i år för att bevara en släktsort men har ingen aning om hur det går.

    SvaraRadera
  5. Många fina blommor :) tänk vilken växt kraft naturen har även när man inte ens tänkt att de ska växa kram Suss

    SvaraRadera
  6. Hei, det er en glede å se så masse fine planter /blomster som du viser,må nok kikke innom igjen,helt nydelig hjemmeside!! Blomsterhilsen fra Kikki

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.