måndag 28 december 2009

Apelsinris....mums!

Jag brukar alltid göra apelsinris till jul men i år blev det inte av. Men ikväll blev jag sååå sugen så jag var tvungen att fixa lite. Det är ju så gott så man kan knappt sluta äta!
Här kommer receptet:

Apelsinris
1 dl ris (gröt-ris tar jag) koka i 20-25 min, spola sen med kallt vatten och låt riset rinna av ordentligt
4 apelsiner, skala och skär klyftorna i småbitar.
ca 1 msk socker, (strös över apelsinerna)
2 dl grädde, vispas
Blanda allt och rör sist i grädden!


Det är godare än vad det ser ut på denna bild..hihi!

Nu har jag ätit och ätit! Mums vad gott det är!!!
Jag ska inte ta mer...jag ska inte ta mer...jag ska inte ta mer.......jooooooo jag tar lite till!!!!
Det blir inte gott om man sparar till imorgon så det gäller att äta...hihi! Vilken tur jag har!

6 kommentarer:

  1. Jooo, det ser gott ut du! Skulle kunnat offra mig över lite. Jag har gjort Ernsts saffranspannkaka i år i stället. Den är också så där lite för god.
    Ha en bra nyårsvecka nu! /zissi

    SvaraRadera
  2. mm, ännu ett apelsinrisfreak! Här har du ett till (hade också recept i mitt senaste inlägg, och vi gör ungefär likadant) Det som skiljer detta från ris a la malta som alla folk tror att man menar, är att det inte görs på färdig gröt, det blir inte alls samma smak....jag åt min ranson häromkvällen, och du har helt rätt, man kan inte sluta! =)

    SvaraRadera
  3. Låter gott! Blir kanske inte riktigt så mäktigt som nät man gör det på gröt....
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  4. Åh så mumsigt. Nog är det väl störande att jag bor så långt ifrån dig. Annars hade jag gjort mig ett ärende...... och ungefär som Milla suttit och stirrat på det goda och hoppats att du skulle förstå vinken....hihi.
    Ha en bra dag

    Kram
    Alba

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde en sats av apelsinriset idag men fick inte smaka på det själv tyvärr. Jag var hos min gamla faster och tog med mig det mest till henne men hon hade så mycket annat fikabröd så hon ville spara riset till kvällen....och jag kunde ju inte säga emot tyckte jag. En portion hade jag sparat hemma i kylskåpet som min sjuka gubbe skulle ha till fikat. Det var ju slut när jag kom hem.
    Får nog göra en ny sats när jag köpt apelsiner igen.....den ska jag nog moffa i mig själv!
    Kram zissi

    SvaraRadera
  6. Apelsinris är min familjs favorit på julafton.
    Det måste finnas. Ett Gott Nytt År önskar jag dig och hoppas Milla mår bra. Anita

    SvaraRadera

Jag blir så glad när jag får kommentarer! Tack! Hoppas att du snart tittar in igen!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.